Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

När Skatteverket i Göteborg skulle rekrytera sommarvikarier gick fyra av fem jobb till de anställdas barn. Bild: Bengt Kjellin

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Anställdas barn rekryterades hos Skatteverket i Göteborg

Med kort varsel utlystes sommarvikariat hos Skatteverket i Göteborg – på en anslagstavla i Stockholm. Jobben gick sedan till de anställdas barn, skriver Dagens Nyheter.

Fyra av de fem sommarvikarier som rekryterades till en avdelning på Skatteverket i Göteborg är vuxna barn till anställda på samma kontor. Något som DN var först att rapportera om.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är olämpligt, jag håller med fullständigt, säger enhetschefen Bodil Halling, som anställt vikarierna, till DN.

Annonsen till jobbet sattes upp på en anslagstavla inne på Skatteverkets huvudkontor i Solna. Vid samma tillfälle blev de anställda i Göteborg upplysta om att tjänsterna gick att söka av personer som uppfyllde kraven.

Bland kraven fanns att sommarjobbarna skulle ha en pågående eller avslutad högskoleutbildning på minst 180 poäng.

Tidsbrist bakom annonseringsval

Samtliga av de rekryterade personerna ska ha uppnått kraven som ställts och genomgått anställningsintervjuer.

Enligt Bodil Halling var anledningen bakom annonseringsvalet att det var allt som hanns med om sommarjobbarna skulle vara på plats i tid.

När DN ställer frågan om det är lämpligt att man på en myndighet rekryterar sina anställdas barn svarar Bodil Halling att hon såhär i efterhand inte tycker det.

Kunde du inte ana att det skulle bli resultatet när ni bara satte upp en annons på en anslagstavla på andra sidan landet, och samtidigt sa till era anställda att det fanns jobb att söka?

– Nej, jag gjorde inte det. Men jag har ju lärt mig det nu. Jag trodde nog att det skulle vara betydligt flera utifrån som sökte.

Inte formellt fel

Skatteverkets HR-direktör Daniela Eriksson säger till DN att det inte är formellt fel att enbart annonserna på huvudkontorets anslagstavla.

Hon betonar att de som har intervjuats och har fått jobbet har bedömts utifrån skicklighet, men håller med om att rekryteringen, i avseendet hur brett man annonserade, inte blev bra.

– Alla statliga myndigheter har samma minimikrav men frågan är om det inte är dags att modernisera dem. Det här är ett bra tillfälle att lära sig hur vi ska göra framåt. Så att det går att göra snabba rekryteringar när det är bråttom, men korrekt och bra hanterat. Vi är en statlig myndighet och det är jätteviktigt för oss att våra rekryteringsprocesser är rättvisa, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.