Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Konsumentverket varnar– ändå tjänar Google miljoner på Viagogo

Konsumentverket varnar för Viagogo. Samtidigt fortsätter den hårt kritiserade biljettsajten att toppa när svenskar söker konsertbiljetter på nätet. Det hela är möjligt då Google tjänar miljoner på att Viagogo syns.

"Ed Sheeran Biljetter Biljetter 2019 | Biljetter Tillgängliga Just Nu‎" – viagogo.se

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Biljetter Ed Sheeran - Turnéer och konserter | StubHub Sverige"‎ – stubhub.se

"Ed Sheeran Biljetter 2019 – Ed Sheeran Tickets – Konsert‎" – ticketstarter.se

"Biljetter till Ed Sheeran | Evenemang & datum | Ticketmaster.se" – ticketmaster.se

"Ed Sheeran biljetter 2019 | Köp biljetter till Ed Sheeran på LiveNation.se" – livenation.se

Så kan de fem första träffarna se ut om man söker på meningen "ed sheeran biljetter" på Google.

För den ovane kan det vara svårt att navigera mellan de snarlika textraderna. Det kan också vara lätt att missa att de första tre har en liten ruta bredvid webbadressen där det står "annons". En ruta som signalerar att någon har betalat Google för att sajten ska synas.

LÄS MER: Så kan du luras av Viagogo – GP granskar kritiserade biljettsajten

Uppskattas lägga miljoner varje månaden

Hanna Månsson är chef för kundupplevelse och online på Stampen Media. Hon förklarar att företag köper upp sökord genom verktyget Google Ads. I Viagogos fall kan det röra sig om ord som "mia skäringer", "melodifestivalen", "hockey vm" eller "metallica".

– Fast egentligen borde man säga att de bjuder på sökord, för Google Ads är faktiskt en auktion. Det innebär att populära sökord kostar mer och att man bjuder över varandra, säger hon.

Hanna Månsson menar att Viagogo löpande köper upp stora mängder sökord till en hög kostnad. Genom verktyget Semrush, vilket marknadsförare använder för så kallad sökoptimering, går det att få en uppskattning av hur mycket pengar de lägger.

– Verktyget tittar på Googles sökresultat och använder sig av stora sökordsdatabaser för att göra en uppskattning. Det är alltså ungefärligt, de exakta siffrorna sitter bara Viagogo och Google på.

– Men här kan vi se att Viagogo spenderar ungefär sju miljoner kronor i månaden på att köpa sökord och det är bara för den svenska sajten. Sen har de flera internationella sajter där de troligen lägger betydligt mer, säger Hanna Månsson.

När GP hör av sig till ytterligare experter för att bekräfta uppskattningens rimlighet får vi veta att den verkliga siffran kan vara både rejält högre och lägre. Ian Wright är från London och har arbetat med sökmotoroptimering i tretton år, han påpekar att Semrush brukar landa inom en skala som sträcker sig från ungefär hälften till dubbelt så mycket.

I fallet med viagogo.se skulle det alltså innebära mellan tre till fjorton miljoner i månaden.

Hanna Månsson, chef för kundupplevelse och online på Stampen Media. . Bild: Petter Trens

Konsumentverket varnar för sajten

Viagogos idé är att skapa en marknadsplats där köpare garanteras äkta biljetter, samtidigt som säljare ska känna sig säkra på att få sina pengar. I utbyte tar Viagogo en procentandel av köpen. De uppger att de har kunder i mer än 160 länder och över 4 miljoner biljetter tillgängliga i sitt nätverk.

När GP testade att köpa biljetter till tre olika evenemang i Göteborg via Viagogo fick vi betala mer än dubbelt så mycket för varje biljett och vid ett tillfälle hamnade vi rent av utanför ett öde Gamla Ullevi, då det gick att köpa biljetter till fel dag.

"Jag tror att de är helt medvetna om att Viagogo är en väldigt kontroversiell sajt, och potentiellt skadlig för deras varumärke."

2018 fick Konsumentverket in 132 anmälningar mot Viagogo. Det innebär att det var det sjunde mest anmälda bolaget till myndigheten under förra året. I februari i år placerades även Viagogo på Konsumentverkets varningslista.

Ett vanligt skäl till anmälan är att kunder misstagit sajten för en officiell återförsäljare och känner sig lurade eftersom de betalat ett stort överpris enligt myndigheten.

Viagogos vd Cris Miller säger att man tar anmälningarna på stort allvar men påpekar att det står högst upp på deras sajt att de förmedlar andrahandsbiljetter och att priserna på Viagogo kan vara både högre och lägre än hos officiella återförsäljare.

Köer utanför Nya Ullevi under sommaren 2018. Hundratals fans ska ha blivit nekade inträde till Ed Sheerans konsert eftersom de köpt andrahandsbiljetter med namn som inte matchar, vilket arrangören krävde. . Bild: Sofia Andersson

Försöker få Google att pressa Viagogo

LÄS MER: Anmälningarna mot Viagogo ökar

En av dem som tycker att det är problematiskt med andrahandsförsäljning av biljetter är Adam Webb. Han driver kampanjen "FanFair Alliance", ett initiativ från den brittiska musikindustrin, som delvis består av teamen runt Ed Sheeran, Adele, Arctic Monkeys och Iron Maiden, och som arbetar mot problem med andrahandsförsäljning av biljetter.

Han förklarar att Viagogo är starkt beroende av sökannonsering och att kampanjen därför har varit i dialog med Google i två års tid om att sätta press på Viagogo.

Adam Webb menar att påtryckningarna har fått effekt. Exempelvis lanserade Google ett nytt certifieringsprogram i början av 2018 som ska göra andrahandsförsäljningssajter tydligare.

"Jag tror att de är helt medvetna om att Viagogo är en väldigt kontroversiell sajt, och potentiellt skadlig för deras varumärke", berättar Adam Webb i ett mejl.

Google har i dag en policylista med varor och metoder som är förbjudna för den som vill använda Google Ads.

"Jag har allt för många gånger hört från bedrövade Viagogokunder att de leddes till sajten eftersom den toppade deras Googlesökning."

I ett mejl skriver Joakim Larsson, kommunikationschef för Google Sverige, att deras policyer slår fast att andrahandsförsäljare som annonserar inte får hävda att de är officiella leverantörer av biljetter och att försäljare måste vara öppna och transparenta kring pris, avgifter och skatter innan kunden betalar.

"Vi arbetar nära olika tillsynsmyndigheter för att se till att lagar följs, och vi rättar oss efter deras utlåtanden och avgöranden när det gäller annonser. Och i takt med att myndigheter och lagstiftare ser över lagarna kring till exempel biljettförsäljares affärsmetoder, så uppdaterar vi löpande våra policyer med konsumentens bästa för ögonen", skriver han.

När GP frågar om man verkligen kan säga att Google rättar sig efter tillsynsmyndigheters utlåtanden när Konsumentverket varnar för sajten, hänvisar Joakim Larsson tillbaka till samma kommentar.

2013. Fotbollsfans från VfB Stuttgart protesterar mot klubbens tidigare ordförande Gerd Mäuser och Viagogo. . Bild: imago sportfotodienst

Skickade öppet brev till Google

LÄS MER: Bluffsidor på nätet väcker ilska

Adam Webb vill stoppa Viagogo från att köpa sig till topplaceringar på Google. Tillsammans med bland annat paraplyorganisationen UK Music och det brittiska fotbollsförbundet FA, undertecknade han i höstas ett brev till Google, där de uppmanar det multinationella bolaget att sluta sälja annonsplatser till Viagogo.

Brevet undertecknades också av en partiöverskridande parlamentsgrupp som leds av Labourpolitikern Sharon Hodgson.

"Jag har allt för många gånger hört från bedrövade Viagogokunder att de leddes till sajten eftersom den toppade deras Googlesökning. Det är fullständigt fel att en pålitlig sajt som Google styr konsumenter till en så opålitlig sajt", skrev hon i ett pressutskick i samband med brevet.

När GP ber Viagogo att kommentera brevet svarar företagets vd Cris Miller att de arbetar nära Google för att följa deras branschstandard när det gäller Viagogos sajt och annonstexter.

Han påpekar också att brevformulerarnas önskan skulle kunna få oavsiktliga konsekvenser och berättar att det före Viagogos tid fanns bedrägliga sajter som ville lura kunder.

"Dessa sajter använde Google innan och de kommer att göra det igen. Att be Google ta bort marknadsledaren i kundskydd för återförsäljningsmarknaden är missriktat och kan skapa oavsiktliga konsekvenser för kunder som använder återförsäljningsmarknaden", skriver Cris Miller.

Så här kan det se ut när man söker "ed sheeran biljetter" på Google.. Bild: Skärmdump

Inväntar brittisk myndighet

Trots påtryckningar från branschen fortsätter Viagogo att köpa sig till topplaceringar på Google.

Google har tidigare uppgett att de kan tänka sig ytterligare förändringar men att de i nuläget avvaktar en potentiell rättsprocess mellan den brittiska myndigheten CMA, Competition and Markets Authority, och Viagogo.

Efter att ha gjort en utredning av företaget krävde CMA under förra året att Viagogo skulle förändra sin sajt för att göra den tydligare och mer transparent.

I november 2018 fick myndigheten också igenom ett domstolsbeslut som skulle tvinga Viagogo att genomföra ändringarna före den 17 januari i år.

CMA:s vd Andrea Coscelli kallade beslutet för en seger för alla som bestämmer sig för att köpa biljetter via Viagogo.

"Vi har varit tydliga genom hela utredningen att människor som använder de här återförsäljningssajterna måste få väsentlig information innan de lämnar ifrån sig sina hårt förvärvade pengar, som vilka platser de kommer att få och om det finns en risk att de inte kommer in på evenemanget alls", citeras han säga på myndighetens hemsida i samband med beslutet.

CMA:s krav på Viagogo

• Berätta för biljettköpare att det finns en risk att de nekas i dörren.

• Informera kunder om vilken specifik plats de kommer att få

• Informera om vem som säljer biljetten, så att människor kan ta del av stärkta juridiska rättigheter när de köper av ett företag.

• Inte ge vilseledande information om biljetters tillgänglighet och popularitet - vilket kan stressa kunder till köp eller att fatta felaktiga beslut.

• Göra det enklare för människor att få tillbaka sina pengar i enlighet med Viagogos garanti när något går fel.

• Motverka försäljningen av biljetter som säljaren inte äger och kanske inte kan förmedla.

Källa: Competition and Markets Authority

Men efter att den sjuttonde januari hade passerat fortsatte CMA att upptäcka problem med sajten.

Myndigheten noterade att Viagogo hade gjort förändringar, men att de inte var tillräckliga och i mars meddelade de att de nu förbereder rättsliga åtgärder rörande domstolstrots.

Cris Miller säger att Viagogo känner sig trygga med arbetet de har gjort och berättar att företaget har en ständig dialog med CMA. Han hävdar också att de har gått med på alla myndighetens krav: "inklusive områden som vi känner går bortom överenskommelsen som vi hade med dem."

När GP kontaktar myndigheten meddelar de att de just nu går igenom en rapport från en oberoende granskare och att de därefter ska besluta om att ta juridiska steg. Exakt när det sker är ännu oklart, men Adam Webb hoppas att det ska sluta i konsekvenser för Viagogo:

"Om den här processen blir av, och Viagogo döms för domstolstrots, hoppas vi att det får Google att agera vidare – och i bästa fall helt bryta med Viagogo."

Så mäter Semrush annonskostnader

Siffrorna kalkyleras genom att använda genomsnittlig klickfrekvens och den position som domänen har bland de sju högst betalda positionera på Google Ads för sökorden som Semrush har i sin databas.

Positionerna baseras på nationell data och inte lokal.

Semrush påpekar dock att Googles SERP (Search engine results page, alltså resultatsidan vid en sökning) för betalda annonser är väldigt flyktig och förändras flera gånger dagligen. Därför är det i praktiken omöjligt att få perfekt data och siffran ska alltså ses som en uppskattning.

Källa: Semrush

Fakta: Han grundande Viagogo

År 2000 grundade amerikanen Eric Baker företaget Stubhub tillsammans med klasskompisen Jeff Fluhr, som han träffat när de båda studerade på Stanford University i Kalifornien.

Stubhub är en digital marknadsplats för biljettförsäljning som under 2000-talets början växte sig allt mer populär i USA. 2007 såldes företaget till Ebay för drygt 300 miljoner dollar, men då hade Eric Baker redan lämnat.

I en intervjuserie på Youtube från 2012 berättar den amerikanske entreprenören om hur han och Jeff Fluhr började glida isär.

– Han ägde mer aktier än vad jag gjorde, vilket innebar att han kontrollerade styrelsen, vilket i sin tur innebar att om du hade ett problem med Jeff... du ville inte ha ett problem med Jeff, säger Eric Baker till kanalen The Leap TV.

Han berättar att han tvingades bort från Stubhub, även om han fortfarande ägde sina aktier i företaget och beslutade sig för att i stället pröva lyckan på andra sidan Atlanten.

Eric Baker flyttade till London och 2006 startade han Viagogo, ett företag uppbyggt utifrån samma modell som Stubhub, men med blicken riktad mot den europeiska marknaden.

GP har genom mejlkontakt med Viagogos pressavdelning bett om en intervju med Eric Baker, men i stället fått svar på våra frågar i skrift av företagets vd Cris Miller.

Källa: Intervjuserie med Eric Baker på Youtube-kanalen The Leap TV.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.